Some text some message..
Some text some message..

چگونه با رد شدن در جلسه تست بازیگری کنار بیاییم؟

فهرست مطالب

  هر چند نه شنیدن در تست بازیگری آسان نیست اما بازیگران زیادی با آن مواجه شده‌اند. طبیعی است که انتخاب نشدن شما برای یک نقش اثر بدی بر روحیه‌تان می‌گذارد منتها مطمئن باشید آن‌هایی به هدف می‌رسند که دست از تلاش خود نمی‌کشند. در ادامه این مقاله توصیه بازیگران و افراد پشت صحنه درباره رد شدن در یک تست بازیگری را به شما خواهیم گفت:

از کجا متوجه شویم پاسخ جلسه تست منفی است؟ 

معمولاً وقتی بعد از یک جلسه تست خبری به شما نمی‌دهند یک معنی بیشتر ندارد: آن‌ها فرد دیگری برگزیدند. حالا اینکه شما را بی‌خبر می‌گذارند و مستقیماً به شما اطلاع نمی‌دهند بیشتر به این خاطر است که دستیاران و برنامه‌ریزان سینما معمولاً‌ وقت و اطلاعات کافی برای پاسخگویی به همه متقاضیان ندارند. مهم‌تر از آن عوامل اجازه ندارند درباره هویت و حتی چرایی بازیگر انتخاب‌شده را به کسی توضیح بدهند. می‌بایست این نکته را هم درک کرد که در گیر و دار فرآیند انتخاب بازیگران یک فیلم یا تئاتر، عوامل آن پروژه مجال توضیح دادن به این همه افراد رد شده در جلسه تست را ندارند. فقط شما یک نفر نیستید که تقاضای توضیح دارید. 

پس لطفا اگر بازخوردی به شما نداند دلخور و ناامید نشوید. یا اگر احیاناً مطلع شدید که با شرکت‌کننده دیگری تماس گرفته‌اند و شما هنوز تماسی دریافت نکرده‌اید، جالب نیست که طلبکارانه تماس بگیرید و پیگیری کنید. فراموشش کنید و به آماده‌کردن خودتان برای شرکت در یک تست دیگر فکر کنید. 

نوید محمدزاده، بازیگر سینمای ایران

کوشش بیهوده به از خفتگی

هر کس هم که روزی بالاخره انتخاب می‌شود پس از نه شنیدن‌های بسیار است که این اتفاق را جشن می‌گیرد. واقعیت این است که پیدا کردن یک نقش زمانی را از شما می‌گیرد که شاید نیمی از آن را هم صرف کار کردن روی نقش به دست آمده نکنید. یک چرتکه انداختن ساده است. تصور کنید چند نفر می‌خواهند نقش «باربی» را بازی کنند؟ از این میان فقط یک نفر موفق می‌شود. بنابراین در مقایسه با پذیرفته‌شدگان، انبوهی از متقاضیان حذف شده‌اند. مربیان بازیگری بر سر این نکته که نباید با نه شنیدن متوقف شد همگی متفق‌القول هستند و عقیده دارند اگر در تعداد تست‌های بیشتری شرکت کنید شانس بیشتری برای به دست آوردن نقش دارید. معلوم نیست در چه تعداد پروژه قبول شوید. ممکن است در هر ۳۰ تا تستی که می‌دهید قبول شوید. شاید هم در فقط یکی از آن‌ها؛ بنابراین تضمینی وجود ندارد. باری یک نکته مسلم و قطعی است.

خواندن مطلب  درس‌هایی برای کارگردان باهوش

اگر در هیچ تستی شرکت نکنید‌ هیچ شانسی ندارید پس کوشش بیهوده را به هیچ کاری نکردن ترجیح دهید. استعداد و روحیه شکست‌ناپذیری به یک اندازه مهم‌اند. این به این معنی نیست که از شکست خوردن خوشحال باشید و به آن عادت کنید. قرار است آماده واقعیت باشید. با این نگرش تا روز شنیدن بله نهایی از یک کارگردان بزرگ می‌توانید دوام بیاورید. 

چرا مسئولین انتخاب بازیگر شما را رد می‌کنند؟ 

بازیگری

مطمئن باشید تمام ملاک‌هایی که در انتخاب یک بازیگر نقش دارد هیچکدام در کنترل شما نیست. شاید بیش از اندازه قدبلند یا قدکوتاه بوده‌اید. شاید بر خلاف چیزی که می‌خواهند سبزه یا بلوند بوده‌اید. یا حتی شاید از بدشانسی چهره شما برای کارگردان شبیه کسی است که صبح با او جر و بحث داشته. مهم نیست. این‌ها فقط مثال‌هایی دم دستی از دلایل رد شدن یک بازیگر است. هر چقدر هم که برایتان سخت باشد نباید انتخاب نشدنتان را به غرض شخصی تعبیر کنید و به همه چیز نظر بد داشته باشید. شاید تمام قضیه این است که شخصیت شما با نقش مورد نظر آن‌ها فاصله دارد. این را به بازیگر بد بودن ربط ندهید. خیال نکنید آدم بدی هستید و اعتماد به نفستان را از دست ندهید. ساده بگیرید. شما فقط رد شده‌اید. 

بهتر است بعد از رد شدن با آن‌ها تماس بگیریم؟ 

برای پاسخ به این سوال باید گفت چیزی که در یاد کارگردان می‌ماند رد شدن شما نیست. بلکه نحوه برخورد شما با مسئله است. با دست خودتان آینده را خراب نکنید. در صورتی که در یک پیام خبر رد شدنتان را خواندید فقط تشکر کنید. شلوغ‌کاری را به خودتان ممنوع کنید. شاید با خودتان بگویید من که چیزی برای از دست دادن ندارم پس بگذار این بی‌مهری را بی‌جواب نگذارم. این یک تصور یک سوتفاهم بزرگ است که صدمات جبران‌ناپذیری به شانس شما برای پروژه‌های آینده وارد خواهد کرد. حواستان باشد احساسی عمل نکنید و نخواهید در پیامتان به مسئله دامن بزنید. ارزشش را ندارد که مسئولان انتخاب بازیگر را معذب و عصبانی کنید. 

خواندن مطلب  ۲- ابزار بازیگری چیست؟

همانطور که یک معامله بد آخرین معامله میان طرفین است؛ معامله خوب هم قطعاً تکرار می‌شود. بنابراین تعامل مثبتی که از خودتان در جواب دادن به ایشان نشان می‌دهید حتی ممکن است باعث شود چهره خوبی از شما در ذهن آن‌ها به یادگار بگذارد. پس فقط جلوی پایتان را نبینید. یک یادداشت تشکر بفرستید و تمام. این می‌شود یک رفتار خوب. قطعاً رفتاری که از خودتان نشان می‌دهید برای آن‌ها خوشایند خواهد بود و در آینده هم برای شما شانس در نظر می‌گیرند. 

چگونه با رد شدن کنار بیایم؟

بهترین موضع در برابر رد شدن روش جیره‌بندی است. یعنی چه؟ حقیقتاً نه شنیدن از کارگردان قرار است باز هم برایتان پیش بیاید. با در نظر داشتن این موضوع سقفی را برای دفعات نه شنیدن برای خود تعیین کنید. با این روش هر باری که رد می‌شوید به جای احساس ترس احساس نزدیک شدن به هدف را خواهید چشید. در این روش شما باید به خودتان ۳۰ کوپن در ماه بدهید. هر باری که رد می‌شوید امتیازات خود را ثبت کنید. اینگونه است که باانگیزه می‌مانید و ادامه خواهید داد. فراموش نکنید هر بار که شما را به اتاق تست راه می‌دهند یک فرصت است و باید قدر آن را بدانید و بیشترین بهره را از آن ببرید. هر جلسه تست را فرصتی برای تمرین و تجربه‌اندوزی قلمداد کنید. 

این خلقیات به بازیگران کمک می‌کند تا به مرحله‌ای برسند که از آن به عنوان نگرش فوق‌العاده یاد می‌کنند:‌ توانایی پذیرش شکست متکی بودن بر نظم برای نادیده گرفتن باخت تلاش مجدد و تمرکز فوری بر پروژه بعدی. 

برای ورود به بازیگری چه باید کرد؟

سلبریتی‌ها هم یکی بودند مثل تو!

این اسامی بزرگ در ابتدای کار خود شکست خوردند:

«سیدنی پوآتیه» در اولین جلسه تست بازیگری که در آن شرکت داشت از کارگردان شنید: داری وقت همه را هدر می‌دهی بهتر نیست بروی سراغ کاری مثل ظرفشویی؟ 

«لوسیل بال» قبل از ایفای نقش در سریال عاشقتم لوسی! هرگز در یک پروژه درجه یک پاسخ مثبت نگرفته بود. 

خواندن مطلب  نکاتی در مورد تست بازیگری

«مریل استریپ» توسط دینو د لائورنتیس برای بازی در فیلم کینگ کونگ رد شده بودحتی کارگردان به زبان ایتالیایی او را زشت خطاب کرد و نمی‌دانست مریل استریپ خود به همین زبان صحبت می‌کند. 

«لیدی گاگا» خواننده شد زیرا هیچکس او را به عنوان یک بازیگر جدی نمی‌گرفت. نقل قولی از خودش گویای همه چیز می‌باشد: ممکن است صد نفر در اتاق باشند که ۹۹ نفرشان شما را نپذیرند اما همان یک نفر باقیمانده کافی است. 

 «جیم کری» قبل از اینکه بتواند یکی از موفق‌ترین کارنامه‌های کمدی تاریخ را از آن خود کند برای بازی در برنامه اجرای زنده‌ی شنبه‌شب رد شده بود. 

«اسکارلت جوهانسن» برای بازی در فیلم جومانجی تست داد اما رد شد و این نقش به کریستین دانست رسید. 

تهیه‌کنندگان به «هریسون فورد» می‌گفتند او ظاهر مناسبی برای ستاره شدن ندارد. 

«کریستین بیل» قبل از اینکه یک ابر ستاره باشد نقش جک در تایتانیک را از دست داد زیرا جیمز کامرون اصرار داشت نقش را بر عهدهدی‌ کاپریو بگذارد. 

به «کاترین زیتا جونز» [به کنایه] گفته شده بود او برای بازی در نقش اصلی فیلم جنبه‌های عشق بسیار پیر است و حال اینکه او در آن زمان تنها ۱۹ سال سن داشت! 

سخن پایانی

در آخر اینکه به خاطر داشته باشید در انتهای یک روز که پس از تست بازیگری به اتاق خواب شخصی خود وارد می‌شوید شما یک ظرف پر از احساسات مختلف هستید. همه این احساسات را به خودتان راه بدهید اما نگذارید کنترل شما را در دست بگیرند. همانگونه که افکار منفی را برای دوستانتان بازگو نمی‌کنید از بازگو کردنشان برای خودتان هم پرهیز کنید. 

سلام سینما، محسن مخملباف
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on print
Share on email

دوره‌های آموزشی

645,000 تومان

780,000 تومان

نظر خود را بنویسید

۱ دیدگاه

  1. فروزان حبیبی

    سلام وقتتون بخیر استادان گرامی
    خیلی خیلی ممنونم بابت وقتی که برای بنده گذاشتید و این باعث افتخارمه
    من تمام سعی و تلاشمو میکنم تا انشاالله به امید خدا یروزی قبول بشم
    ی دنیا سپااااس

    پاسخ دهید

هدف سایت بانی کستر آموزش و معرفی هنرمندان سینما و تئاتر از سراسر ایران هست. اگر هنرمندی میتونی برای آموزش و معرفی خودت رایگان پروفایل بسازی و اگر تولید کننده هستی میتونی رایگان فراخوانت رو منتشر کنی. 

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی

© تمام حقوق این سایت متعلق به بانی‌کستر است. 

طراحی و توسعه با ❤️ توسط تیم بانی‌کستر