ورود به سینما و سالنهای نمایش فقط رؤیای تو نیست و تردید نداشته باش که میلیونها نفر مانند تو در جهان هستند که به دنبال راهی برای درخشش روی پردههای سینما و پیوستن به بازیگران موفق هستند. اما مسیر درست کدام طرف است؟ در کدام کتاب نوشته است که چه راهی را باید برای این مقصد انتخاب کنیم؟ در مقاله توصیههای بازیگران موفق قصد داریم بخشهایی از توصیهها و پیشنهادات بازیگران موفق را به شما منتقل کنیم. هنرمندانی که پیش از اینکه بازیگران موفقی باشند، انسانهای سخاوتمندی هستند که شما را با دنیای خودشان آشنا میکنند.
جیمز ولک (James Wolk) زمانی که در دانشگاه میشیگان تحصیل میکرد همیشه با هنرجویان و دانشجویان حوزه نمایش و سینما در مورد هدف و مسیر تبدیل شدن به بازیگری موفق گپ میزد. او اعتقاد داشت که فقط اراده مصمم فرد است که او را در این مسیر یاری میکند. او میگوید: «اینکه شما تلاش کنید راه خود را باز کنید و همزمان، توجهی به محدودیتها نداشته باشید خیلی مهم است. اگر شما به کارتان اعتقاد داشته باشید احساسی پیامبرگونه در شما متجلی میشود. اما اگر ایمان نداشته باشید هرگز موفق نخواهید بود. شما باید به دستنیافتنیها و غیرممکنها به شکلی دیگر نگاه کنید.»
راه بازیگران موفق از تئاتر میگذرد
کیت دیوید (Keith David) یکی از بازیگران مطرحی است که تئاتر و حضور در آثار نمایشی را بسیار مهم و کلیدی عنوان میکند. او معتقد است: «آموختن تئاتر اصول بنیادین بازیگری است؛ چراکه تئاتر، بزرگترین محیط آموزش بازیگران موفق است. البته بازیگرانی هم هستند که از راههای دیگر وارد این حرفه شدهاند اما بیتردید آموزشهایی در این زمینه دیدهاند. تمام کسانی که به هنر بازیگری علاقهمند هستند قطعاً استعدادهایی هم دارند اما تئاتر در صیقل این تواناییها و تبدیل کردن شما به بازیگرانی موفق نیز بسیار مفید است.»
میشلا واتکینز (Michaela Watkins) از تجربه حرفهای خود با کارگردانها میگوید. او تعریف میکند: «مانند دیدارهای عاشقانه دوران نوجوانی و جوانی که همواره به این فکر میکنید که معشوق شما در مورد شما چه فکری میکند و اون اصولاً به شما خاصی فکر نمیکند، مسئله کارگردان هم چنین است. فقط باید بر کارتان متمرکز باشید و به این فکر کنید که کارگردان با همه وجودش آرزو میکند که شما بهترین باشید. گاهی ممکن است با کارگردانی بزرگ و شناختهشده کار کنید اما فراموش نکنی که بازیگران موفق همواره حواسشان به خودشان و کاری است که برای آن حقوق گرفتهاند.»
شکست بخشی از زندگی یک بازیگر موفق است
لوپیتا نیونگ او (Lupita Nyong’o)، بازیگر برنده جایزه اسکار میگوید که: «در جایگاه یک بازیگر، همواره در حال یادگیری تخصصها هستید. هر نقش با خودش شکلی از ناآگاهی و عدم امنیت دارد، از اینرو باید با نگرشی ماجراجویانه، کنجکاو و فروتن داشته باشید. من گاهی عصبی میشود. بدتر این است که خودم متوجهاش هستم. استیو مککوئین میگوید: شکست پشت شکست خوب است! در زمان کار آزاد باشید و از شکست پرهیز نداشته باشید که سرنوشتی جذاب است. مهم نیست این حرف درست است یا نه، مهم واقعی بودن و درستی آن است.»
سم راکول (Sam Rockwell) میگوید: «برای به یافتن کار و ورود به دنیای سینما نباید خیلی خودتان را به در و دیوار بزنید. همین که حضور داشته باشید کافی است. شاد و امیدوار بمانید و بر روی نقشی که به شما محول شده تمرکز کنید. پیش خود بگویید من همینم و بهترین من این است. قیمتی دارید و توانتان هم این است. این نوع نگرش به شما جایگاه میدهد و بهنوعی شما را در برابر ناملایمات اطراف بیتفاوت میکند.»
جستجوی شادی
جاناتان گراف (Jonathan Groff) شادی را پیرنگی از خود زندگی میپندارد. او معتقد است که شادی را باید جست. نه تنها در واقعیتهای امروز و حال حاضر، بلکه در روزها و خاطرات دور. او در این مورد میگوید: «بازیگران موفق لحظههای زیادی برای شادی در اختیار دارند که نباید از آها غافل شوند. آدم به ذات خودش محصول شرایط متفاوت است. برخی محیطهای رعبآور را بیشتر میپسندند و بعضی هم در محیطهای شاد رشد کنند. وقتی به یاد بیاوریم که در کودکی چه چیزهایی ما را شاد میکرد، سعی می کنیم کمی به زندگی سادهتر نگاه کنیم.»
جیمز فرانکو (James Franco): «من گاهی در طراحی و خلق شخصیتها به فیلمسازان مشاوره میدهم و با آنها همکاری میکنم. من در کارم به آنها اعتبار میدهم و سعی میکنم تا این را به آنها نشان دهم. راستش را بخواهید من نیمی از نتیجه کارم را محصول تلاش و اندیشه کارگردانها میدانم. این شیوه و کارکرد درست بازیگران موفق است.»این در حالی است که پاتریک استوارت (Patrick Stewart) در مورد پدرش میگوید: «من احساس میکنم پدرم را درک کردم. مهم نیست که شناخت من از پدرم کجای بازیگری به داد من رسید اما مسئله این است که کوچکترین تجربیات بازیگران موفق به هدر نمیرود.»
بازیگران موفق فرصت شهرت یافتهاند
دیوید والتون (David Walton) ستاره کمدی خانوادگی شبکه انبیسی زمانی که برای اولین بار پیشنهاد بازیگری پیدا کرد به آن به چشم یک شغل نگاه نکرد، بلکه از سوی او این فرصتی برای رشد بود.. او در این مورد میگوید: «اگر کارتان را درست انجام دهید شهرت و آوازه شما را محاصره میکند. آنقدر که دیگر نمیتوانید از آن فرار کنید. این تنها به بازی درست شما مقابل دوربین یا روی صحنه مربوط است» لاتانیا ریچاردسون (LaTanya Richardson) در مورد خلق شخصیت و ایفای نقش میگوید: «من مدام با انسانهای اطرافم در تعامل هستم و این کمک میکند تا از آنها در شخصیتهایم استفاده کنم. گاهی کارها و بازیهایی که انجام می دهد نه دلیلی دارد نه لزومی، تنها برای این است که مادرم، مادربزرگم یا همسایه خانه کناری را به بروز احساسش تحریک کنم و به سرعت از او بیاموزم»
تیموتی سیمونز (Timothy Simons) معتقد است: «هنگام تمرین نقش باید دیدگاه گروهی و جمعی را به نظر شخصیتان ترجیح دهید. اما فراموش نکنید هک یکی از دلایل حضور شما در آنجا شخصیت خودتان است. پس حضور پارهای از شما در شخصیت لازم است» در موردی دیگر عمری هاردویک (Omari Hardwick) به علاقهمندان بازیگری توصیه میکند که: «ابعاد شخصیتی خودتان را به نمایش بگذارید. زوایای پنهان و آشکار خودتان را بشناسید و با خود بیتعارف باشید. بازیگران موفق پیش از هر چیز با خود آشنا شدهاند.»
بازیگران موفق پوستشان کلفت است
امیلی بلنت (Emily Blunt) تاکید میکند که: «شیوه زندگی یک بازیگر برای اغلب مردم دشوار و ملالآور است. بازیگران موفق مانند کرگدن پوست کلفت هستند و در این حرفه شخصی دشواریهایش را میپذیرند.» رابین رایت (Robin Wright) میگوید: «من شیفته کار تیمی هستم. این کار شبیه ساختن خانه است. شما در این مسیر تنها سازنده نیستید و تجربه بازیگر بودن هم دارید. من عاشق همکاری مشترک هستم و این کار را نوعی حرکت رو به جلو میدانیم. مفهوم حقیقی جنبش است.»
وینسا شاو (Vinessa Shaw) میگوید: «من شیفته این هستم که یک صحنه را بارها تمرین کنم. به این فکر میکنم که آیا چیزی هست که از قلم انداخته باشم؟ روش من در بازی اینگونه است. کاری را بارها انجام میدهم تا در شخصیت عمیقتر شوم..». کیت فاکس (Kate Fox) در مورد شهامت در بازیگری میگوید: «خیلی وقتها بازیگرانی را میبینم که فکر میکنند به دلیل چهره یا صدای زیبایشان مورد ستایش بقیه هستند. اما واقعیت چیز دیگری است. کسی به دلیل داشتن اینها بازیگر نمیشود و برعکس، نداشتن اینها شما را از بازیگری دور نمیکند. من با این تصور غلط سالها به تست بازیگری میرفتم و سرانجام شجاعت کردم و رفتم! شهامت به خرج دهید و پا در مسیر آرزوهایتان قرار دهید. بازیگران موفق در کنار تمام استعدادهایشان شهامت نیز دارند.»
خودباوری در بازیگران موفق
کاتیا بلیچفلد (Katja Blichfeld) میگوید: «حتماً تا امروز نکات و درسهای زیادی در مورد اعتماد به نفس و خودباوری شنیدهاید. من فکر میکنم که خودآگاهی باید به موازات خودباوری حرکت کند تا دچار خطا در جایگاه خود نشوید. زمانی که خودتان، رؤیاهایتان و اهدافتان را بشناسید میدانید باید به کجا بروید و در چه مسیری تلاش کنید. پس پیش از اینکه به هدف خود باور داشته باشید باید خودتان را بشناسید و از تواناییهایتان آگاه باشید.». توصیه لورا بنانتی (Laura Benanti) به بازیگران جوان این است که از دیگران تقلید نکنند و خودشان باشند؛ «روزهای اول فکر میکردم باید جور دیگری باشم و همین در من شکلی از تقلید ایجاد کرد. مدتها کوشیدم و همواره شبیه خودم نبودم. سرانجام فهمیدم راهم اشتباه بود. مردم دوست دارند شما را ببینند و هرچقدر اصیلتر و واقعیتر باشید بیشتر دوستتان دارند.»
مارتا پلیمپتون (Martha Plimpton) خیلی ساده میگوید: « تستهای بازیگری همگی تحقیرکننده، لبریز از استرس، وحشتناک، دشوار و ناجور و اعصاب خردکن هستند و در پایان دلسردتان میکنند؛ بنابراین آرام باید و لبخند بزنید که به کارتان میآید.» سلیا کینان بولگر (Celia Keenan-Bolger) از روش خودآموز خود میگوید: «آنچه بیرون از صحنه است را کشف کنید. همه آنچه برایتان جالب است و به اندوختههای شما برای رشد و خلق شخصیتها کمک میکند. جهان فردی شما با این کار ساختاری قویتر و استوارتر پیدا میکند. آنچه به بازیگران موفق کمک می کند جهان بزرگ اندوختههایش است.»
اهمیت بازیگران موفق در دیده شدن
ایزابلا روسلینی (Isabella Rossellini) در مورد آرزوهای جوانیاش میگوید: «آن وقتها بیشتر به دنبال دیدهشدن و حضورم در رسانه بودم. فکر می کنم هنوز هم این موضوع برای بازیگران موفق مهم است. در دسترس باشید و تا جای ممکن دیده شوید. شما در سایه فراموش میشوید.» ماریون کوتیار (Morion Cotillard) ستاره فیلم «دو روز، یک شب» میگوید: «من پیش از اینکه نقش شخصیتی را بازی کنم، زندگی او را مینویسم. آنجاهایی که باید بازی کنم را مینویسم. با بیشترین جزئیات. به نظر من بازیگران موفق از جزئیترین تا پیچیدهترین روحیات و ویژگیهای شخصیتی که بازی می کنند را میدانند.»
کریستن جانستون (Kristen Johnston) میگوید: « همیشه احساس میکنم روی صحنه حضور دارم اما اغلب اینطور نیست. چیزی در حدود بیست و دو ساعت در روز! شما هم باید زیستی فارغ از مردم پیرامون خودتان داشته باشید. سرگرمیهایتان باید در راستان چیزی باشد که وقتی دوباره روی صحنه میروید یا مقابل دوربین، به چیزی نو بدل شده باشید. این راه بازیگران موفق است.» مایکل امرسون (Michael Emerson) تأکید میکند که بازیگران موفق ذهنی خلاق و بینظیر دارند و میگوید: «برای رسیدن به این توانمندی بینظیر باید از جهالت و دروغ و بطالتها دور کنید و فریاد بزنید که من توانا و خاص هستم.»
در پی آنچه عاشقش هستید باشید
درک هو (Derek Hough) میگوید: « به جای تلاش کنید مشهور و معروف شوید، در مسیری که عاشقش هستید بدوید و لحظهای تردید نکنید. با خودتان صادق باشید. از خودتان پرسشهای درست بپرسید تا پاسخهای درست دریافت کنید.». امی شومر (Amy Schumer) تست بازیگری را به شکلی دیگر نگاه میکند: « تست بازیگری برای من شبیه به تمرین است. همیشه فکر میکنم نقشی که قرار است بازی کنم را از مرحله تست دادن دارم تمرین میکنم..»
منبع: backstage
۹ دیدگاه
سلام وقتتون بخیر خسته نباشید. منصوره موسی پور هستم آرزوی بازیگری رو دارم از شما خواهشمندم هستم کمکم کنید استعداد بازیگری رو دارم
سلام منصوره عزیز. بانیکستر برای هنرمندایی مثل شما راهاندازی شده. توی سایت ما بهطور رایگان ثبتنام کن تا ما هم شمارو معرفی کنیم. حتما از خودت عکس و فیلم بذار. عضویت آنلاین هستش. بالای صفحه روی گزینه عضویت کلیک کن. راستی بهزودی میتونی دوره آنلاین و دانلودی آموزش بازیگری استاد امین تارخ رو توی سایت ما تهیه کنی.
مطالب سایت شما واقعا عالی و مفید هستن درست مثل کلاس های استاد تارخ از شما خیلی متشکرم .موفق باشید.
ممنون مائده عزیز از همراهیت
بسیار مفید
ممنون از همراهی شما
باسلام وقت به خیر رضا اسماعیلی هستم من خیلی دوست دارم بازیگر شم واز شما خواهشمندم کمکم کنید موفق شم سپاس گزارم
سلام رضای عزیز. بانیکستر برای هنرمندایی مثل شما راهاندازی شده. توی سایت ما بهطور رایگان ثبتنام کن تا ما هم شمارو معرفی کنیم. حتما از خودت عکس و فیلم بذار. عضویت آنلاین هستش. بالای صفحه روی گزینه عضویت کلیک کن. راستی میتونی دوره آنلاین و دانلودی آموزش بازیگری استاد امین تارخ رو توی سایت ما تهیه کنی.
رضا اسماعیلی