زمانی که نخستین بار با کاراکتر خود در فیلمنامه مواجه میشوید تلاش میکنید تا با خصوصیات اخلاقی و رفتاری وی آشنا شوید. همچنین به درک و شناخت محیط پیرامونش برسید، اعتقادات و تفکراتش را بیابید و در نهایت طوری بر شخصیت مسلط شوید که به بهترین شکل آن را نمایش گذارید. اما تمامی این موارد بدون تفکر و تصوری قدرتمند ابدا امکان پذیر نیست. پدرام شریفی از بازیگران با اخلاق و مستعد سینما و تلویزیون است که نقش آفرینیهای عمیقی از خود در آثار سینمایی و سریالی بر جای گذاشته است. او این کار را با قدرت بداهه و تفکر در خصوص شخصیت رقم زده است.
فصل اول؛ تئاتر
پدرام شریفی متولد ۱۱ مرداد ۱۳۶۶ شمسی در تهران است. پدرام مانند بسیاری از ستارگان سینما و تلویزیون فعالیتهای خود را در عرصه بازیگری در تئاتر آغاز کرده است. وی در سال ۱۳۸۸ با نمایش به خاطر روبل به کارگردانی حسن معجونی برای نخستین بار خاک صحنه را در آغوش گرفت. وی تاکنون ۸ نمایش به روی صحنه برده است که شامل «سفر زمستانی و یک داستان بیربط» به کارگردانی سما موسوی، «بانوی دریایی» به کارگردانی اشکان جنابی، «تقدیربازان» به کارگردانی سیما تیرانداز، «بله و نه» به کارگردانی مهتاب کلانتری، «ماه در آب» به کارگردانی محمد یعقوبی «فهرست» اثر به کارگردانی رضا ثروتی میشود.
پرکارترین بازیگر سال
پدرام شریفی نخستین بار با فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری در سال ۱۳۹۲ وارد سینما شد. شهرام مکری که از کارگردانان صاحب سبک و کاربلد سینمای ایران است، شریفی را در این فیلم به نقش آفرینی کاراکتری عمیق و درونی دعوت میکند. شخصیتی جذاب و عمیق که برای نمایش آن به بازیگری باهوش و دقیق مانند پدرام شریفی نیاز بود. ماهی و گربه افتخارات زیادی در جشنوارههای متعدد کسب کرد و جوایز زیادی به فیلم و شهرام مکری رسید. موفقیتهای فیلم تاثیر بسزایی در ادامه راه پدرام شریفی داشت و باعث شد تا در سال ۱۳۹۴ سینما یکی از پرکارترین بازیگران را به مردم معرفی کند. پدرام شریفی در این سال با نقش آفرینی در ۴ فیلم «بادیگارد»، «متولد ۶۵»، «سیانور» و «سایه» توانست جایگاه خود را در سینما به تثبیت برساند. بازی کوتاه و مختصر پدرام شریفی در فیلم بادیگارد کاملا به اندازه، درست و بر اساس استانداردهای فیلم به اجرا درآمد و سکوی پرتابی برای شهرت او شد. متولد ۶۵ نخستین نقش اصلی پدرام شریفی در سینما است که با هدایت کارگردانی همچون مجید توکلی این کاراکتر به شخصیتی قابل لمس برای مخاطب تبدیل میشود. فیلم سینمایی سیانور به کارگردانی بهروز شعیبی، شخصیت امیر فخرا را به شریفی هدیه کرد. شخصیتی که شریفی با درست پرداختن به جزئیات توانست یک ساواکی واقعی را برای مخاطبان به نمایش بگذارد.
نامزد سیمرغ بلورین
در سال ۱۳۹۷ پدرام شریفی با نقش آفرینی متفاوت و همکاری با دو کارگردان برجسته سینمای ایران یعنی فیلم سینمایی «شبی که ماه شد» به کارگردانی نرگس آبیار و فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدر عاملی به سی هفتمین جشنواره فیلم فجر راه یافت. نرگس آبیار متفاوتترین نقش کارنامه کاری او را به شریفی پیشنهاد کرد. پدرام که عموما در کاراکترهای جدی به ایفای نقش میپرداخت این بار اما در کاراکتری شوخ طبع و کمدی بازی کرد. سال دوم دانشکده من هم از آثار قابل احترام و ارزشمند سینمای ایران است که رسول صدر عاملی پس از ۹ سال دوری از سینما دست به ساخت آن زده است. پدرام شریفی بازی مقبول و استانداری را از خود به نمایش گذاشته که نه از فیلم عقب میماند و نه از آن جلو میزند. فیلمهای «بیصدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده، «شیرجه بزرگ» اثر کریم لک زاده و «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی هنوز به نمایش درنیامدهاند. شریفی برای بازی خود در فیلم بی همه چیز توانست برای نخستین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شود. بسیاری از منتقدان و بینندگان این فیلم او را مستحق دریافت جایزه میدانستند.
صدا و سیما؛ قاتل بازیگران خوب
سالهاست که صدا و سیما برای تولید اثر از فیلمنامههایی بهره میگیرد که نه تنها حرفی برای گفتن ندارند؛ بلکه حتی توان سرگرم کردن مخاطب را نیز نداشته و این معضل بزرگ همچنان ادامه دارد. پدرام شریفی در سال ۱۳۹۵ در سریال گشت ویژه و در سال ۱۳۹۹ در سریال سرباز با تلویزیون همکاری داشته است. همچنین سریال ضعیف و کمبیننده «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست که اثری غیرقابل دفاع در کارنامه کاری پدرام شریفی است. سریال «گشت ویژه» به کارگردانی مهدی رحمانی هم چنگی به دل نزد و با اینکه سریال مضمون پلیسی و جنایی دارد اما مخاطب را راضی نکرد و سبب شد تا پدرام کمی از روزهای درخشانش فاصله گیرد.. بازی او به دلیل فیلمنامه و کارگردانی نادرست و ضعیف در این فیلم ساده، روتین، کلیشهای و بدون حتی کوچکترین انتقال حس انجام میگیرد.
درخشش پدرام شریفی در نمایش خانگی
هر چقدر که انتقادات منفی خود را نسبت به عملکرد ضعیف پدرام شریفی در قاب تلویزیون بیان کردیم در این جا باید به تعریف و تمجید از او بپردازیم. پدرام شریفی با دو سریال «همگناه» به کارگردانی مصطفی کیایی و «میخواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه حسینی در این رسانه حضور داشته است. بازی پخته و استاندارد پدرام در سریال همگناه او را در در مسیر ستاره شدن قرار داد و کاراکتر نادر سرمد در سریال میخواهم زنده بمانم او را به ستاره این روزهای عالم هنر تبدیل کرد. سریال همگناه بهعنوان پر مخاطبترین سریال نمایش خانگی تاثیر زیادی در شهرت و محبوبیت پدرام داشت. در سریال میخواهم زنده بمانم نیز پدرام شریفی نقش عاشقی درست و حسابی را بازی کرده و بازی ماندگاری را به جای گذاشته است. پیشنهاد میکنم که حتما به تماشای پدرام شریفی بنشینید و از بازی دلپذیر او لذت ببرید او حال در مسیری یکه تازی میکند که امیدوارم سرانجامش جز خوبی چیز دیگری نباشد…