Some text some message..
Some text some message..

۱۰- چرا دیدن و شنیدن در بازیگری مهم است؟

Houman-Seyyedi_tala
فهرست مطالب

تعریف دیدن و شنیدن در بازیگری

دیدن و شنیدن در بازیگری از تکنیک‌ها و الزامات مهمی است که باید در برنامه روزانه و حرفه‌ای هر بازیگر قرار گیرد. اما اصولاً منظور از دیدن و شنیدن چیست و به چه شکل در بازیگری نقش دارد؟ دیدن و شنیدن ۲ وجه دارد. نخست از منظر زیست او مورد بررسی قرار می‌گیرد در شکل دیگرش موقع بازی در برابر دوربین یا روی صحنه مورد توجه است. ابتدا باید به تعریفی درست از دیدن و شنیدن برسیم. استاد امین تارخ در دوره دانلودی استعدادیابی و آموزش مبانی بازیگری در سایت بانی‌کستر توضیح می‌دهند که میان دیدن و نگاه کردن تفاوت وجود دارد. ما ممکن است روزانه چیز‌های زیادی نگاه کنیم و از کنارش عبور کنیم اما با دیدن یک شخص یا چیز بخصوص آن را از یاد نمی‌بریم و دست‌کم تا مدتی در یادمان می‌ماند. همین موضوع در مورد شنیدن هم مصداق دارد. گوش کردن برای درک صحیح کافی نیست باید شنید تا در ذهن و تصورمان شکل گیرد.

پس دیدن و شنیدن امری واجب است. بازیگر باید همواره هوشیار و آگاه باشد و بتواند گوش و چشم خود برای یادگیری و ثبت پدیده‌ها استفاده دقیق کند. چنان که پیش‌تر گفتیم مقوله دیدن و شنیدن در بازیگری در ۲ وجه زیست و حرفه بازیگر مورد توجه است. در مقاله راه ورود به دنیای بازیگری از زیست بازیگری تعریف کردیم و گفتیم که زیست شامل تمام رفتار‌ها و برنامه‌های روزانه شما به عنوان یک بازیگری است. همچنین توضیح دادیم که دیدن و شنیدن چه اندازه در رشد آگاهی و توانایی‌های شما موثر است. شما در هر زمان و مکان باید تا جای ممکن به اطرافتان متمرکز باشید. تمام حرکات افراد پیرامونتان را زیر نظر بگیرید. جوری که آن‌ها متوجه نشنود و خودشان را طور دیگری نشان دهند. مدل راه رفتن و تیک‌های رفتاری آن‌ها را به‌درستی ببینید و سعی کنید از زبان بدن آن‌ها تشخیص دهید چه شغلی دارند یا از چه طبقه اجتماعی هستند.

51

توجه به بازیگر مقابل

دیدن و شنیدن محدودیت ندارد. هر جایی هستید می‌توانید مانند یک بازیگر به اطرافتان مشاهده کنید و همه‌چیز را بشنوید. تصور کنید داخل مترو یا اتوبوس هستید. تمام کسانی که اطراف شما هستند سوژه دیدن و شنیدن هستند. هر آن کسی که در اطرافتان می‌بینید شاید همان شخصیتی باشد که قرار است روزی نقش او را بازی کنید. پس درست مشاهده کنید و البته نکته حیاتی ماجرا این است که نگذارید آن‌ها متوجه مشاهده و دقت شما نشوند. فارغ از ناراحتی و دلخوری سبب می‌شود تا دیگر خود واقعی‌شان نباشند و معذب شوند. پس شکارچی باهوشی باشید و در کمال آرامش و دقت تلاش کنید تا جا ممکن از سوژه مقابلتان اطلاعات کسب کنید. ببینید چه پوشیده و بشنوید چگونه صحبت می‌کند. غمگین است یا خوشحال؟ زندگی برایش سهل است یا دشوار؟ چه لهجه‌ای دارد؟ همه این‌ها را در سکوت از رفتار‌های ریز و درشت و حرف‌هایش دریافت کنید.

دیدن و شنیدن وجه دومی هم دارد که حین بازیگری خودش را نشان می‌دهد. زمانی که در برابر دوربین یا روی صحنه تئاتر بازی می‌کنید و تنها نیستید؛ بازیگر دیگری در برابر شماست که دیالوگ، میزانسن و مهم‌تر از همه احساس دارد. او هم مانند شما مشغول هنرنمایی است. باید به خوبی او را ببینید و هرآنچه می‌گوید را بشنوید. بازی شما به او بستگی دارد و هر تصمیم اشتباه یا نامربوط به بازی او سبب می‌شود تا کار هر دوی شما آسیب ببیند. پس دیدن و شنیدن را در برابر بازیگر مقابل فراموش نکنید و هر چند باری که قرار است یک صحنه را بازی کنید بازیگر یا بازیگران مقابلتان را طوری ببینید گویی بار نخست است. در قسمت دهم استعدادیابی و آموزش مبانی بازیگری با امین تارخ به‌طور مفصل به این موضوع پرداختیم. تیزر این جلسه را در ویدیوی زیر ببینید و اهمیت دیدن و شنیدن را از زبان استاد تارخ بشنوید. 

 

خواندن مطلب  روز دوم سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران 98

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on print
Share on email

دوره‌های آموزشی

645,000 تومان

780,000 تومان

نظر خود را بنویسید

هدف سایت بانی کستر آموزش و معرفی هنرمندان سینما و تئاتر از سراسر ایران هست. اگر هنرمندی میتونی برای آموزش و معرفی خودت رایگان پروفایل بسازی و اگر تولید کننده هستی میتونی رایگان فراخوانت رو منتشر کنی. 

مجوز نماد اعتماد الکترونیکی

© تمام حقوق این سایت متعلق به بانی‌کستر است. 

طراحی و توسعه با ❤️ توسط تیم بانی‌کستر