به نظر شما رایجترین سوال علاقهمندان و هنرجویان عرصه بازیگری چیست؟
شاید فکر کنید سوالاتی در مورد نحوه تمرین بازیگری یا شیوه درست بازی در برابر دوربین یا چیزهایی از این قبیل باشد؛ اما اینگونه نیست. سوال «من میتونم بازیگر بشم یا نه؟» مهمترین و اصلیترین عبارتی است که ذهن تمام عاشقان بازیگری را به خودش معطوف کرده است. غافل از اینکه پاسخ این سوال نزد خود شماست. این یعنی شما هستید که باید سرانجام به این سوال پاسخ دهید و برای رسیدن به مرحله پاسخ دادن، باید با خودتان مواجه شوید. راهش چیست؟ به شما میگوییم. اما پیش از آن همگی باید بپذیریم که اصلیترین مانع اهداف بزرگ خود ما هستیم و اگر در مسیر رویاهایمان قرار نمیگیریم حتما دلیلی دارد که به شخص خودمان باز میگردد. هیچ عامل بیرونی و ابدی نمیتواند در مسیر اهداف و رویاهای ما قرار گیرد؛ تا زمانی که خودمان به مسیر و آیندهمان ایمان داشته باشیم و لحظهای ناامید نشویم. بنابراین محدودیتها و موانع را در خودمان جستوجو کنیم و ذهنمان را به هر آنچه ما را به هدف نزدیک میکند متمرکز کنیم. برای این کار باید با این محدودیتهای ذهنی و تصورات اشتباهی که از دنیای بازیگری سینما و تئاتر وجود دارد آشنا شویم.
مراحل آشنایی با رویای بازیگری
محدودیت ذهنی شما نخستین و مهمترین عاملی است که شما را از رسیدن به موفقیت باز میدارد. ابتدا در مسیر صحیح آشنایی با رویاهایتان قرار بگیرید بسنجید که رویای بازیگری صرفاً یک هوس کوتاه مدت بود یا واقعا به آن به چشم هدفی مهم نگاه میکنید. ببینید چه کاری یا رویایی زندگی شما را وقف خود کرده است؟ اگر این رویا بازیگری است مرحله اول را به خوبی سپری کردید اما هنوز مطمئن نیستید. میزان آگاهی و درک جامعه از واقعیت بازیگری و زندگی بازیگرها بسیار پایین است. پس باید میزان آگاهی خود را از حرفه بازیگری بالا ببرید و برای اینکار توصیه میکنیم با دورههای کوتاهمدت آموزشگاهی یا دورههای آنلاین آغاز کنید. بسیاری از آموزشگاهها پیش از آغاز دوره اصلی آموزش، دورههای مقدماتی سهماهه یا حتی کمتر برگزار میکنند تا هنرجویان برگزیده را برای شرکت در دوره اصلی بشناسند. این دوره زمان بسیار خوبی است تا شما هم با این حرفه آشنا شوید. البته این دورههای کوتاهمدت بعضا با قیمتهای بالایی برگزار میشود و البته در بعضی شهرها دسترسی وجود دارد. اگر هزینه حضور و شرکت در این دورهها برایتان کمی سخت است یا میخواهید در زمان سریعتری به نتیجه برسید به شما دورههای آنلاین را توصیه میکنیم. با تهیه دوره استعدادیابی و آموزش مبانی بازیگری با امین تارخ در سایت بانیکستر میتونین با پرداخت هزینه بسیار پایین در زمانی بسیار کوتاهتر از دورههای حضوری با واقعیت بازیگری و شرایط کار و تمرین آن آشنا شوید.
رمز پیروزی
اگر پس از تمرین بازیگری و آشنایی با مبانی بازیگری هنوز هم رویای بازیگر شدن در ذهن دارید باید به شما بگوییم که شما بازیگر هستید. فقط باید این را به بقیه هم ثابت کنید و اجازه دهید تا با نظرات و انتقاداتشان به شما کمک کنند. خودتان را در معرض دید افراد متخصص قرار دهید و برای این کار از آموزشگاههای بازیگری و متعاقباً تئاتر و فیلم کوتاه آغاز کنید و به سمت حرفهای شدن پیش بروید. هیچ چیزی در مسیر اراده شما نخواهد بود و فراموش نکنید مسیر موفقیت شما شبیه به هیچکس نیست و مسیر موفقیت و کامیابی دیگران هم ارتباطی با شما ندارد. پس خودتان را با دیگران مقایسه نکنید! شاید داستان موفقیت شما نمونه متفاوتی باشد از آنچه تا امروز شنیدهاید. هر اندازه تمرکز شما بر موفقیت باشد، سرعت رشد بیشتری تجربه خواهید کرد. پس واهمهای از تلاش نداشته باشید و شک نکنید زمان به سود شماست. این تنها شما هستید که میتوانید میان خودتان و رویای بازیگری که در سر دارید بایستد. بهطور منظم در مورد بازیگری مطالعه کنید و فیلم و تئاتر ببینید. به مراقب سلامت بدنتان باشید و هر روز تمرین حس و بدن و بیان کنید. رمز پیروزی شما در ممارست است.
مسیر نگرش تا موفقیت
توجه کنید آنچه بازیگران مطرح و شناختهشده را از دیگران متمایز میکند اعتماد و باوری است که به تواناییهای خودشان دارند. این باور نخست نزد خودشان است و با سبک زندگی درست، زیست متناسب با حرفه بازیگری و شجاعت و جسارت شایسته این حرفه بهبود پیدا میکند. نتیجه این اراده فردی با تلاش و ممارست و البته نتیجه آثار به بقیه نیز منتقل میشود. همین موضوع به ایجاد ارتباطهای هنری و ورود به گروه های مطرح سینمایی و تئاتری ختم خواهد شد. مشاهده کنید! چگونه با داشتن نگرش و اراده درست در مسیر موفقیت گام خواهید گذاشت.
موانعی غیرواقعی در بازیگری
حتما شما هم شنیدهاید برخی که خودشان هم بازیگر نیستند و هیچ شناختی از این حرفه ندارند میگویند که برای بازیگری باید پارتی داشته باشید! یا باید پول خرج کنید و بی برو برگرد زیبا و خوش قیافه باشید! یا بعضی موارد بیاساس دیگر مثل شانس و محل زندگی و تحصیلات و… که هیچ ارتباطی با واقعیت حرفه بازیگری ندارد و فقط و فقط باعث پارهای محدودیت ذهنی بازدارنده در ذهن شما میشود. محدودیتی که فقط در ذهن شما وجود دارد و هرگز در جهان بیرون از این خبرها نیست. تمام بازیگران مطرح حال حاضر سینما و تئاتر ما با شایستگی و شعور و درک خودشان به این مرحله رسیدهاند و اگر مورد توجه بودند به دلیل سالها تلاش و پشتکارشان بوده است. در ادامه به شرح عناوینی میپردازیم که به شما از موانعی غیرواقعی در بازیگری میگوییم که تنها محدودیتهایی ذهنی است. سپس به شما توضیح میدهیم که چگونه در برابر این موانع ذهنی ایستادگی کنید و آن را به سود خودتان رقم بزنید.
پارتیبازی در بازیگری
قبل از آنکه به مسئله پارتیبازی در بازیگری بپردازیم باید از مفهوم آن سر در بیاوریم. پارتیبازی یعنی زمانی که فردی بدون در نظر گرفتن توانایی و دانش کافی برای انجام وظیقهای مشخص برگزیده میشود و به جایگاهی میرسد که لایقش نیست. خب این یعنی بیعدالتی و در هر شکل و صنفی نتایج مخربی به همراه دارد. این شیوه رفتاری در برابر شایستهسالاری قرار میگیرد و اجازه نمیدهد تا افراد مناسب و توانمند در جایگاه درست خودشان باشند. متاسفانه در ابعاد زیادی بخشهای کشور شاهد گزینشهایی بر پایه رابطه یا به قول خودمان پارتیبازی بودیم و بیتردید سینما هم از این قائله مسئله نیست. اما سرانجام این قبیل گزینشها چه بوده است؟ شاید در برابر برخی از ما نیز پارتیبازی شده باشد اما سرانجام چه شد؟ آیا کسی که به واسطه ارتباط خانوادگی یا دوستی به جایگاهی رسید در همان جا ماند؟ آیا کسانی که به دلیل همین پارتیبازی از پیشرفت بازماندند برای همیشه این مانع در برابرشان ماند؟ جواب هر دو سوال خیر است.
سینما و تئاتر جایی است که سرانجام این شما هستید که باید از جایگاهتان دفاع کنید و هیچکس نمیتواند به جای شما ازتان دفاع کند. هنر و عشق شما به بازیگری است که در برابر تمام محدودیتها میایستد و شما را به پلههای بالاتر میبرد. حال دوباره به سوالات بالا بیاندیشید. آیا انتخاب نادرست فردی کماستعداد به جای شما باید برای همیشه بین شما و عشق زندگیتان فاصله بیاندازد؟ ثانیهای نباید دست از تلاش و ایدهپردازی برای رشد و موفقیت بردارید. همهچیز دست شماست و هیچ مانع زودگذر و کماثری نباید شما را از موفقیت بازدارد. همین حالا به بازیگران و چهرههای مطرح سینما و تلویزیون نگاه بیاندازید. به نظر ما کدامیک با پارتیبازی یا ارتباط با فرد خاص به این جایگاه رسیدهاند. تردید نکنید که همگی سالها برای جایی که هماکنون هستند جنگیدهاند و یک سرچ کوتاه و سریع به زندگینامه آنها این را برای شما عیان میکند.
معرفی ستارگان بازیگری
از این موضوع غاقل نشوید که گاهی مقوله پارتیبازی با برقراری ارتباطهای درست و مناسب اشتباه گرفته میشود. شما بهعنوان بازیگر باید روابط عمومی سالم و شادابی داشته باشید تا افراد پس از دیدار و همصحبتی با شما فراموشتان نکنند و گوشه ذهنشان بمانید. حال فرض کنید بازیگری به دلیل دیداری با یک کارگردان در ذهن او مانده و برای نقشی در فیلم جدیدش انتخاب شده باشد. این به معنای پارتیبازی نیست. این یعنی آن بازیگر ویژه روابط عمومی مناسبی را با آن فیلمساز داشته و توانسته است او را برای بازی در فیلمش مجاب کند. اگر امروز نوید محمدزاده یا ترانه علیدوستی یا بسیاری بازیگران مطرح کشورمان از سوی بسیاری از دستیاران کارگردان و تهیهکنندگان به فیلمسازان معرفی میشوند این دال بر پارتیبازی نیست. ابن یعنی هنرمندانی که اشاره کردیم مسیر درست پیشرفت را طی کردهاند و امروز بهعنوان چهرههای بااستعداد و درخشان یاد میشوند. بنابراین به یاد داشته باشید که روابط عمومی مطلوب شما در جایگاه بازیگر میتواند امتیازی کاربردی برای گزینش شما باشد و این ارتباطی با مسئله پارتیبازی ندارد.
مذهب و فرهنگ؛ محدودیت یا فرصت؟
متاسفانه به دلیل برخی انعکاسهای خبری و رسانهای ظاهر هنر و سینما در جامعه گاهی دچار خدشه میشود. بنابراین خانوادههایی که نگران آینده فرزندانشان هستند گمراه شده و آنها را از آرزو و عشق زندگیشان دور میکنند. هنر عالیترین مظهر ارائه و نمایش خالصانه فرهنگ، اصالت و ادیان ملتهاست و سینما عالیترین و کاملترین شکل آن است. سینما مکانی مقدس و باشکوه برای نمایش بالاترین درجه انسانیت و معنویت است و هرکس به این مسیر وارد میشود از آن تبعیت میکند. سینما مانند هر محیط دیگری از انسانهای متعدد و متفاوت تشکیل شده و مانند هر فضای صنفی دیگری حواشی ناشایستی هم ممکن است داشته باشد. این هنرمند است که بر مبنای شان و منزلت خودش رفتار و آینده را برای خودش پایهگذاری میکند حضور و حمایت خانواده در این مسیر بسیار حائز اهمیت است. از خانوادههای محترم در هر فرهنگ و مذهب میخواهیم که به جای مخالفت در کنار فرزندانتان قرار بگیرید و به آنها کمک کنید تا پلههای رشد و پیشرفت را در سایه حمایت شما سپری کنند. مذهب و فرهنگ شهر یا قوم شما محدودیتی برای بازیگری نیست. فرصتی است برای معرفی هنرمندی از نقطهای جدید برای درخشش و عزت. مطمئن باشید روزی از جایگاه فرزندتان لذت میبرید. در سینما و تئاتر کم نبودهاند بازیگران یا حتی فیلمسازان و تهیهکنندگانی که از فرهنگها و ادیان گوناگون وارد این عرصه شده و درخشیدهاند.
اگر معلولیت داریم بازیگر میشویم؟
سالهاست که معلولیت دیگر بهعنوان مانعی برای بازیگری محسوب نمیشود. بالا رفتن طیفهای ساخت آثار سینمایی و نمایشی و انسانیتر شدن داستانها سبب شده است تا هنرمندانی با معلولیتهای جسمی و ذهنی بهطوری بسیار جدی وارد سینما شوند. پیتر دینکلیج (Peter Dinklage) ۵۲ ساله یکی از مطرحترین بازیگران حال حاضر سینما و شاید یکی از شناختهشدهترین بازیگران جهان است. این بازیگر به عنوان یک معلول آکندروپلازی یا عارضه کوتاه قامتی توانست خودش را در میان بزرگان سینما جای دهد و حتی چندین نقش اول سینمایی به او پیشنهاد داده شد. او نخستین بار در سریال بازی تاج و تخت به شهرت رسید و با درخشش در نقش تیریان لنسیتر خودش را در قلب میلیونها طرفدار سریال جا داد. او امروز به یک سلبریتی تمامعیار بدل شده است که برای گرفتن امضایش صف میکشند. نکته مهم در مورد موفقیت پیتر دینکلیج این است که او از عارضه آکندروپلازی یا بیماری کوتاه قامتی رنج میبرد. بیماری که میتوانست سرنوشت او را نابود کند امروز به مهمترین ویژگی او بدل شده است.
بازیگر مطرح دیگری که باید به آن اشاره کنیم میلیسنت سیموندز (Millicent Simmonds) ۱۸ ساله بازیگر هنرمند و نوجوان آمریکایی است. این دختر هنرمند با فیلمهای یک مکان آرام به شهرت رسید و بیتردید از او آثار مهم دیگری هم خواهیم دید. او در سالهای اخیر در چندین نقسش اصلی فیلم و سریال بازی کرده است؛ فارغ از اینکه او ناشنواست و نمیتواند حرف بزند… بازیگر مشابه دیگری به نام لورن ریدلوف (Lauren Ridloff) ۴۳ ساله هست که از همین عارضه رنج میبرد اما هرگز این ناتوانی باعث توقف موفقیت او نشد. طرفداران سریال مشهور مردگان متحرک او را به خوبی میشناسند. او سال گذشته در فیلم صدای فلز حضور داشت و علیرغم نقش کوتاهش نیز درخشید. اما جالبترین بازیگری که در سال های اخیر شاهد موفقیت و شهرتش بودیم استیو وی (Steve Way) ۳۰ ساله است. استیو در سریال رامی بسیار مشهور شد و بسیاری او را یکی از بامزهترین شحصیتهای تلویزیون نام دادند. بازی بسیار خوب و تاثیرگذار او سبب شد تا استیو در بسیاری از نقاط فیلم بیش از بازیگر اصلی دیده شود. استیو به عارضه بسیار نادر ماهیچهای مبتلاست که او را از حرک و رشد باز میدارد. عارضهای که باید سبب مرگ او میشد اما به جایش از او ستارهای جذاب ساخت. در سینمای ایران نمونههایی از بازیگران معلول داشتیم که به لطف رشد این صنعت بهزودی شاهد ورود این افراد به عرصه هنر خواهیم بود.
ظاهر زیبا برای بازیگری
داشتن ظاهر جذاب و خیرهکننده شاید در نگاه نخست مبنای جالبی برای دیدهشدن باشد اما برای بازیگرشدن و ورود فرد به عرصه بازیگری به عوامل دیگری هم نیاز است. نخست باید داشتن ظاهر مورد نیاز بازیگری بپردازیم. آیا برای ورود به عرصه بازیگری باید ظاهری زیبا داشته باشیم؟ جواب ما لزوما خیر است. همین حالا دهها بازیگر مطرح و شناختهشده میشود نام برد که صرفا ظاهری زیبا و اصطلاحا مدلینگ ندارند اما در عوض چهرهای خیرهکننده و کاریزماتیک دارند. کاریزما به عوامل زیادی مرتبط است. از داشتن ظاهری آراسته و اعتماد به نفسی بالا تا صدا و فن بیانی خوب، اندامی متناسب و آگاهی کافی از جهان پیرامون. مجموعه برخورداری از این ویژگیها به فرد کاریزما میبخشد و کمک میکند تا در برابر لنز دوربین بیش از پیش بدرخشد. بنابراین نداشتن ظاهر زیبا را نباید بهعنوان موانع بازیگری یاد کنیم. این کاریزماست که از شما بازیگری مطرح میسازد.
اهمیت آموزش و تحصیلات برای بازیگری
بازیگری مانند هر تخصص دیگری به آموزش نیاز دارد. شما بهعنوان علاقهمند به بازیگری سینما و تئاتر باید از فنون و ابعاد این حرفه تخصصی و مهم آگاه باشید و راهی جز آموزش وجود ندارد. آموزش راههای زیاد و متفاوتی دارد که به فراخور نیاز و هدف فرد انتخاب میشود. رفتن به آموزشگاههای بازیگری سریعترین راه برای آشنایی با عرصه بازیگری است. شکا در این آموزشگاهها با اساتید مختلف که گاه خودشان بازیگران مطرحی هم هستند آشنا میشوید و از آنها میآموزید تا چگونه در برابر دوربین قرار بگیرید. در این مسیر ۲ مانع وجود دارد که نخست قیمت این آموزشگاهها و دوم راه دور دسترسی به آنهاست. بسیاری از شهرستانها و حتی شهرهای بزرگ کشور از داشتن آموزشگاههای استاندارد محرومند. البته این کاستی دیگر در زمره موانع بازیگری نیست. بانیکستر با آغاز تولید و انتشار دورههای آموزش سینما و تئاتر تلاش کرده است تا بهترین کیفیت آموزش را به خانهها ببرد. از سوی دیگر دانشگاه بهعنوان محلی دیگر برای آموزش بازیگری بوده اما مستلزم زمانی بیشتر و البته مبلغی کمتر است.
حالا سوالی که در میان مطرح میشود این است که آیا برای بازیگرشدن باید به دانشگاه رفت؟ یا برای ورود به عرصه بازیگری حتما باید به آموزشگاههای بازیگری برویم؟ فراموش نکنید که مسیر آموزش با پیشرفت شما ارتباط مستقیم دارد و هرچه فرآیند آموزشی درستتر و استانداردی را پشت سر گذارید سرانجام روشنتری خواهید داشت. امروزه راههای آموزش در فضای اینترنت رشد قابل توجهی داشته است. شما میتوانید در هر زمانی با پرداخت هزینه بسیار کم شاهد دورههای آنلاین و باکیفیت باشید. این را فراموش نکنید که آموزش لزوما به ورود شما به عرصه بازیگری کمک نمیکند و تنها شما را برای این تخصص آماده خواهد کرد.
آشنایی با فناوریهای ارتباطی برای بازیگرها لازم است؟
بازیگری عرصه نمایش و معرفی است. شما به عنوان بازیگر باید بتوانید خودتان را در هر شرایطی بهخوبی به نمایش بگذارید. پس آشنایی شما با روش های معرفی و نمایش سالم و حرفهای لازم است. در گذشته سالنهای تئاتر و تا همین اخیر آموزشگاههای بازیگری تنها راههایی بود که میتواستید خودتان را به فیلمسازان معرفی کنید. راه دیگری وجود نداشت یا حرفهای نبود. امروزه بهلطف رشد تکنولوژی و اینترنت راههای بیشتری به وجود آمده است تا شما بتوانید خودتان را به شکلی درست عرضه کنید. سایتهایی مانند بانیکستر یا شبکههای احتماعی همگی میتوانند راهی جدی برای ورود شما به عرصه بازیگری باشند. بنابراین آگاهی شما از نحوه کارکردن با آنها، ضبط ویدیو و عکس و فایل صوتی و نهایتا بارگذاری در آنها نیز بسیار مهم و کلیدی است. هریک از این فایلهای ممکن است سبب انتخاب شما شود. اما از سوی دیگر عدم آگاهی شما از این فناوریهای روز و کاربردی ممکن است در زمره موانع بازیگری محسوب شود. به هر حال دنیا در حال تغییر است و ما هم باید با آن منطبق باشیم.
اهمیت شانس در بازیگری
مقوله شانس و اقبال در کشور ما جایگاهی دیرینه دارد. بسیاری موفقیت دیگران را از شانس میپنداریم و شکستهایمان را ناشی از بدشانسی میدانیم. اما حقیقت چیست؟ شانس چه اندازه متضمن موفقیت ماست و چه کنیم به ما کمک کند؟ اول میخواهیم مسئلهمان را با شانس حل کنیم و سپس در مورد موارد دیگر سخن بگوییم. واژه شانس ریشه فرانسوی دارد معنایش بخت و اقبال است. اما شانس فراتر از یک واژه است و به شکل تفکر و جهانبینی افراد مبتنی است. برای برخی شانس کارکردی مانند بهانه دارد. بهانهای برای تلاش نکردن و متوسلکردن شکستها بر دوش دیگران و حوادثی غیره و غیره. در برابر آنها افراد دیگری هستند که شانس را به مثابه راهی برای رسیدن به موفقیت میپندارند. پس همه تلاششان را به کار میگیرند تا با گزینش راهها متعدد شانس خود را برای رسیدن به هدف اصلیشان بیشتر و بیشتر کنند.
شانس در بازیگری بستگی به نگاه و جهانبینی شما دارد اما به شما پیشنهاد میکنیم تا پیش از انتخاب نحوه نگاه مقوله شانس چند مسئله را در نظر بگیرید. نخست آنکه اگر پس از سالها تلاش و ممارست و برخورداری از استعداد بالا راهی برای ورود یک بازیگر توانا به سینما وجود نداشته باشد مانع اصلی خود اوست که راه درستی پیدا نکرد یا به اندازه کافی جستوجو نکرد. دوم آنکه ختما در اولین فرصت مسیر ورود ستارههای سینما و تئاتر به عرصه هنر را بخوانید. ببینید چگونه زندگی خود را وقف هنر و پیشفت کرده بودند. ببینید چگونه به هر انحراف و حواسپرتی «نه» گفتند و تلاششان را برای پیشرفت معطوف کرده بودند. البته کار آنها پس از ورود آغاز شد و با ممارست فراوان جایگاهشان را حفظ کردند. اینها هیچ ارتباطی با شانس ندارد و تنها به همت، کوشش و بردباری آنان ارتباط مستقیم دارد.
چه سنی برای ورود به بازیگری مناسب است؟
بازیگری ورزش تخصصی یا حرفهای عملی نیست که محدودیت سنی داشته باشد. شاید گاهی به این فکر کنید که برای این کار جوان هستید یا شاید از سن شما گذشته است. بازیگران بزرگی در سینما هستند که در سن بالا یا بسیار پایین وارد عرصه سینما شدند و همگی ماندگارند. یکی از نمونههای اخیر و موفق آقای فرید سجادی حسینی است که برای نخستین بار در برابر دوربین آقای اصغر فرهادی قرار گرفت. زمانی که ۶۷ ساله بود! درخشش این بازیگر سبب شد تا از آن روز تا حالا یعنی در ۵ سال اخیر ۱۱ فیلم سینمایی بازی و چندین سریال و فیلم کوتاه بازی کند. به نظر شما برای آقای سجادی حسینی دیر شده بود؟ آقای مسعود رایگان زمانی که ۴۶ ساله بود برای نخسیت بار در برابر دوربین رفت. بازیگری که امروز یکی از چهرههای مطرح سینما و تلویزیون محسوب میشود. هر نقشی بازیگر مناسبش را میطلبد. شما باید در آن نقش ویژه غرق شوید و این ارتباطی با سن شما ندارد. بازیگری نباید شامل محدودیتهای فکری و ذهنی شود. روح و روانتان را آزاد کنید و به روزها خوش رسیدن به قله موفقیت بیاندیشید و هر روز برای رسیدن به آن تلاش کنید.
۲ دیدگاه
بازیگری یعنی اینکه خودت باشی وموفقیت در بازیگری بستگی به این داره که تعداد اونایی که از تو خوشت میان چند نفره
داوطلب بازیگری بسیار و گروه بازیگران اندک
گاه تمام بازیگری را در شهرت میجوبیند و
گاهدر خود پروری….